My Box

Temat: yasminelle - wątek zbiorczy!
Dot.: yasminelle - wątek zbiorczy!
  Cytat:
Napisane przez Katka_krk (Wiadomość 7195791) Dziewczyny czy ktoras z Was pamięta może na ktorej stronie jest ten spis leków,które obniżają skutecznośc Yasminelle? Szukam i szukam ale nie mam siły przejrzec ponad 100 stron!
ups, myślałam, że chodziło o ulotkę :P

ale jeśli mogę to polecam : http://forum.antykoncepcja.pl/viewtopic.php?t=9211 :)
Źródło: wizaz.pl/forum/showthread.php?t=173227



Temat: Interakcje między lekami a napojami
Znajomość interakcji między lekami a żywnością i napojami jest niezbędna do prowadzenia skutecznej i jednocześnie bezpiecznej farmakoterapii. Nieświadomość owych zależności może okazać się niebezpieczna nie tylko dla naszego zdrowia, ale i życia. Powikłania farmakoterapii są przyczyną poważnych konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych. Objawy niepożądane, związane z zażywaniem leku(ów), występują u około 20-50 % pacjentów, a u 5% spośród nich są na tyle niebezpieczne, że wymagają hospitalizacji - informuje doc. dr hab. Mirosław Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Z przeprowadzonych ostatnimi czasy badań wynika iż co czwarta osoba zażywająca codziennie leki przepisane przez lekarza jednocześnie bez jego wiedzy stosuje specyfiki dostępne bez recepty. Ponadto aż 18 mln osób sięga co jakiś czas po napoje energetyzujące, środki pobudzające i wzmacniające odporność organizmu. W związku z czym w naszym kraju co roku u co najmniej kilkudziesięciu tysięcy osób dochodzi do niekorzystnych interakcji nie tylko między lekami, ale także lekami a napojami, czy produktami spożywczymi.
Miliony ludzi zażywających pastylki przy porannej kawie nie zdaje sobie sprawy, że niektóre leki tworzą z tym napojem mieszankę piorunującą - ostrzega prof. Marek Naruszewicz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Możemy wyróżnić dwa różne typy interakcji żywności z lekami. Po pierwsze składniki pokarmowe, mogą zaburzać wchłanianie i biodostępność oraz metabolizm i wydalanie leków. Po drugie, niektóre leki mogą wpływać na trawienie i wchłanianie składników pokarmowych i stan odżywiania. Może dojść do synergicznego działania leku i żywności (niebezpiecznego wzrostu stężenia leku).
Herbata utrudnia wchłanianie preparatów żelaza. Mleko - antybiotyków oraz leków przeciwuczuleniowych. Kawa oraz cola w połączeniu z antybiotykami, środkami antykoncepcyjnymi, niektórymi tabletkami od bólu głowy, poza tym lekami przeciwwrzodowymi może wywołać drżączkę z napięcia nerwowego i podrażnienia żołądka. Niebezpieczne mogą również okazać się soki owocowe, zwłaszcza sok grejpfrutowy i pomarańczowy. Pacjent po przeszczepie nerki doznał rozstroju i drgawek po wypiciu soku grejpfutowego i zażyciu środków zmniejszających ryzyko odrzutu narządu, m.in. cyklosporyny. Zaburzenia pracy serca powoduje popijanie tym napojem leków przeciwhistaminowych, zalecanych w chorobach alergicznych górnych dróg oddechowych i zapaleniu spojówek, takich jak alegra i benadryl. Chorzy zażywający warfarynę lub digoksynę, lek stosowany u cierpiących na niewydolność serca, mogą dostać zawału, jeśli jednocześnie popiją działający uspokajająco wyciąg z dziurawca. Niebezpieczne jest także picie naparu lukrecji przy stosowaniu leków moczopędnych, które wypłukują jony potasu z organizmu, ponieważ grozi to zaburzeniami pracy serca. Równie niebezpieczne może być zażywanie leków nasercowych i picie dużych ilości napojów moczopędnych, takich jak kawa lub piwo.
Astmatycy zażywający teofilinę powinni uważać na to co jedzą. Wspomniany lek rozszerza oskrzela, zażywanie go przed zjedzeniem smażonych jajek, bekonu, pieczywa grubo posmarowanego masłem lub przed wypiciem tłustego mleka powoduje nudności, wymioty, kołatanie serca, bóle głowy i skurcze mięśni.
Osoby przyjmujące tranylcyprominę (lek antydepresyjny) powinny zrezygnować z przyjmowania go podczas posiłku zawierającego ser żółty, gdyż w przeciwnym razie może dojść u chorego do udaru mózgu. A wszystko to w wyniku gwałtownego wzrostu ciśnienia krwi na skutek wyjątkowo niekorzystnego skojarzenia obecnej w serze tyraminy z antydepresantem. Ostrożność powinni także zachować palacze. Ich organizm inaczej reaguje na niektóre środki niż osób niepalących - tłumaczy prof. Józef Drzewoski, kierownik Kliniki Chorób Przewodu Pokarmowego i Przemiany Materii AM w Łodzi. U nałogowych palaczy lek teofilina, podawany na przewlekłą zaporową chorobę płuc przenika do krwi w niższych stężeniach niż u innych osób. W związku z czym po pierwsze osłabia skuteczność terapii, po drugie jego podawanie może być niebezpieczne, ponieważ różnica między dawką leczniczą a wywołującą objawy toksyczne jest bardzo niewielka. Nikotyna może również znacznie zwiększyć metabolizm clozarilu - leku przepisywanego na schizo-frenię powodujšc pogorszenie stanu zdrowia pacjentów.
Osoby nadużywające alkohol należą do szczególnie narażonych na niekorzystne działanie leków. Nawet umiarkowane ilości wina czy piwa są bardzo niebezpieczne w połączeniu z lekami przeciwbólowymi (panadol), przeciwlękowymi (xanax, valium), przeciwdepresyjnymi i przeciwbólowymi (fiorinal, fioricet) mogą spowodować bowiem uszkodzenie wątroby. W przypadku stosowania antybiotyków mogą pojawić się objawy zatrucia alkoholowego, w przypadku leków nasennych i psychiatrycznych nadmierna senność, a nawet zaburzenia oddychania. U chorych leczących się z powodu cukrzycy alkohol może wywołać hipoglikemię, czyli nadmierny spadek poziomu cukru we krwi.
Przykładów na zależności między lekami a pożywieniem czy napojami można by mnożyć. Niestety niewiele osób jest świadoma owych niebezpiecznych związków. Zbyt rzadko na powyższy temat rozmawiają z pacjentami lekarze i farmaceuci będący zazwyczaj głównym źródłem informacji. W USA jedna z organizacji zdrowotnych - FDA (Food and Drug Administration) - podjęła się opracowania poradnika dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów zawierającego spis leków wchodzących w interakcje z żywnością oraz ich konsekwencji klinicznych. Ponadto w szpitalach mają powstać punkty edukacyjne dla pacjentów.
Powyższe dane zostały opracowane m.in. na podstawie czasopism:
• Wprost, 2 lutego 2004, Richard A. Friedman, Szef Kliniki Psychofarmakologii w New York Weill Cornell Medical Center, Zabójczy koktail,
• Wprost, 29 sierpnia 2004, Zbigniew Wojtasiński, współpraca Monika Florek, Apteka Samobójców.
Źródło: hcnt.pl/viewtopic.php?t=142